Cykling med lite fusk


Imorse hade jag bestämt mig för att ta det lugnt. Anledningen var att jag ville invänta brödbilen som tydligen kommer med nybakat bröd varje morgon. Vem kan motstå det. Och med en halvdan, småkall natt med konstiga drömmar om Barbie bakom sig var det skönt att sitta i solen och slappa lite. 

Men frukosten tog slut, tältet revs och så satt jag åter på sadeln igen. Fast knappt hade jag hunnit starta fören ett av fästena till min ena väska flög loss i ett litet gupp. Jag satt ett bra tag och försökte få dit det igen men utan att lyckas. Jag kunde i alla fall få dit väskan igen men den sitter såklart inte lika bra. Jag får kolla mer på det när jag är hemma och så länge får jag ta det lite försiktigt. 


Dagens första mål var Åhus och det var rolig cykling på vägen dit. Fin natur och sköna vägar. Det var åkrar och tallskogar om vartannat och hux flux var jag framme. 




Jag hade planerat att äta lunch i Åhus så jag inledde jakten på mat till min kurrande mage. Det är märkligt vad jag har varit hungrig de här dagarna. Det är ju inga superdistanser jag cyklar så jag borde inte behöva bli så hungrig kan man tycka. 

Men, men... Tillslut hittade jag ett matställe som var både öppet och som hade lediga platser och en riktigt smakrik pizza slank så snällt ner. Soltorkade tomater, fetaost, ruccola, lök... 





Ja, jag var mätt och belåten när jag gav mig iväg mot Kristianstad. Den sträckan var inte lika trevlig. Eller tja, åt ena hållet var det väl egentligen fint men det förstörde av att stora vägen låg precis bredvid åt andra hållet en stor del av vägen. 

Väl framme i Kristianstad började det regna så medan den skuren passerade smet jag in på Espresso House och drack te. Jag och te ni vet. 





Och sen, sen fuskade jag faktiskt lite. Jag tog nämligen tåget en station, till Bromölla. Där campar jag inatt nära en stormig Ivösjön. Jag gick en liten sväng intill sjön tidigare ikväll och måste kanske göra om det igen imorgon. Det fanns nämligen näckrosor i sjön men dem hade slutit sig för kvällen. 







Just nu började regnet smattra och jag tänker att jag borde springa ut och ta in min handduk som hänger på tork. Men jag håller tummen att regnet är tillfälligt för jag har precis fått upp värmen i sovsäcken. Ikväll kör jag dubbla lager kläder så nu borde väl även jag hålla mig varm. 

Dagens etapp blev 45 kilometer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar