Ett ridderligt avslut


Våran sista dag i Åbo bytte vi ut Mumintroll mot riddare och prinsessor. Vi gjorde helt enkelt Åbo slott. För efter att ha passerat ett antal gånger under veckan då vi bodde alldeles intill var vi bara tvungna att kolla in stället. 


Luna var helt klart mest intresserad av att få komma till klädkammaren men eftersom man inte kunde gå riktigt som man ville fick hon snällt gå runt och kika på lite allt möjligt vilket jag såklart uppskattade. Det fanns såklart en hel del att titta på även om jag inte riktigt hade tid att stå och läsa men det hade jag väl inte väntat mig heller. Jag menar, lycka till när man har sällskap av ett busfrö med springande ben. 





Till slut kom vi i alla fall fram till klädkammaren och där blev vi sedan kvar ett bra tag. Det fanns många klänningar och andra utstyrslar att testa. Hon kändes sig onekligen väldigt fin i alla klänningar. Den lite halvsura minen beror på att hon låtsas vara den inte allt för glada och trevliga styvmodern i Askungen. Självklart tyckte hon även att Mamma skulle klä upp/ut sig vilket jag väl tyckte var sådär. Inte för att jag har något emot att klä ut mig utan för att allt hon valde ut åt mig var i ylle vilket kändes lite väl varmt i den drygt 30 gradiga värmen. 



När vi så till slut hade provat oss igenom alla kläder och gestaltat de flesta karraktärer i just Askungen var det dags för riddarvandring. Ungriddarna fick ta med sig sina vapenbärare och ge sig ut på uppdrag. Dem fick lära sig att vägen mot att bli riddare började redan som sjuåring, att innan riddarna blev dubbade måste dem vaka en natt i ett av slottets kapell och att alla riddare ska ha en sporre samt en helt egen Sköld och flagga så man kunde se vilken riddare som var vem även ute på slagfältet eller under turneringar. 
Dem fick även lära sig lite om slottet. Som att man förr hade kedjat fast vilda björnar på borggården och den enda fånge som lyckats fly från slottet troligtvis gjorde det genom en toalett. Men dem fick även lära sig andra viktiga saker som hur man bugar eller niger ordentligt, hur man tilltalar en kunglighet och att man aldrig får vända ryggen eller sidan mot kungligheter då det är högst oartigt. 
På vägen genom slottet lyckades dem dessutom hitta drottningens borttappade skatt vilket gjorde henne så tacksam att hon dubbade dem till Ungriddare av Åbo slott. 



Till slut lyckades jag dock få med mig min riddare från slottet för att istället utforska en jättestor lekpark med att från linbana till klätterställningar till broar och labyrinter till plaskdamm. Ja det fanns allt! 



Men när sen benen började bli trötta och magen kurra tog vi oss in till centrum för att åtgärda i alla fall det sistnämnda. Och för att fördriva tiden tills färjan skulle gå så strosade vi bara runt lite hur som helst och njöt av tillvaron. 






För vilken underbar kväll det var! Strålande sol, varmt och nästan helt stilla. Kan väl knappast vara bättre än att glida ut genom en skärgård då. Det var sååå vackert! Jag tror jag kunde stått ute på översta däck nästan hur länge som helst. Men till slut lyckades det jättetrött barnet på ryggen övertala mig om att gå in och med det sa vi hej då Finland och hej, hej Svea rike. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar